Just traveller boy

Just Traveller Boy, reste nån gång kring 1988 över havet från Irland till Sverige.
Min barndoms stora dröm. Min finaste Tage. I elva år har du varit min, i nära halva mitt liv har du varit min.
Varje ridande 14årings högsta önskan är en egen ponny. En aldeles egen ponny som man kan viska all värdelns problem i örat på. Som man kan galopera snabbt och länge tillsammans med över en stor grön ändlös äng. Glömma alla problem och stress för ett slag. Rykta tills hårremmen glänser och man får kramp i armen.
Tage har lärt mig att ingenting kommer gratis och att allt går, ingenting är omöjligt. Med tålamod och lugn, men beslutsamhet och välvilja kan man komma hur långt som helst.
Ingenting är omöjligt. Spånbalen högst upp i på den oöppnade pallen ska ner. Tage ska ha den i sin box, det finns ingen annan som tar ner den åt dig. Det är bara att lösa uppgiften. På samma sätt är det fullt möjligt att själv köra in sin 12åriga ponny. Resultatet blev så pass bra att vi tillsmammas fick uppdrag för handikappridklubben och vara med i uppvisningar i körning. Men vi var också ute på äventyr.
Men det är även helt normalt att ta med hästen på semster. Till småland och camping, eller till Blekinge. Lös i trädgården är det väl helt normalt med en häst på besök i köksfönstret.
Tage har lärt mig otroligt mycket inom ridning och hästhantering.
Och trots att ponnyer inte var välkomna på Strömsholm, så tog han personal och elever med storm.
För vart man än kom, vem man än träffade, så sa alla samma sak. Vilken speciell häst! Vilken underbar och vänlig häst! Därför var det ingen tvekan när han blivit uttjänt som ridhäst, att han skulle pensioneras med värdighet på Trotjänarcenter.
Inte var det heller konstigt att hovslagaren på centret blev förtjust i min häst och ville ta honom till sin gård, som handikapphäst till sin lilla dotter. Där har han nu varit i ca 4 år och levt som en kung bland avelsston och föl.
Den 20 september 08:00 gör Just Traveller Boy sin sista resa, för då är Tages liv slut.
Jag kommer minnas dig alltid. Jag kommer aldrig glömma din lukt, hur du låter när du gnäggar på morgonen. Jag kommer aldrig glömma din vänlighet och ditt mod.
Tack för att du fick vara just min häst! <3

Kommentarer
Postat av: Joanna

Hoppas du får en chans att hälsa på honom en sista gång!

2011-09-13 @ 21:34:31
Postat av: nina

Fint skrivet Bella.Vi kommer alla minnas Tage med glädje och värme. Ni har haft ett fantastiskt liv tillsammans och han var ju en familjemedlem. Tänk alla spännande och roliga äventyr ni har varit med om tillsamman!

Vi förstår din stora sorg.

Kramar

Nina, Pappa William och Idde

2011-09-13 @ 22:44:22
Postat av: Sirpa

Väldigt fint skrivet. Det finns verkligen massor av fina minnen från din fina Tage. Han var ju den bästa hästen! Och du var den bästa för honom. Kram mam

2011-09-14 @ 08:00:32
Postat av: HannaH

Han är verkligen jättefin!! Låter som en drömhäst helt klart.

2011-09-14 @ 14:47:39
Postat av: ullis

Sorligt, kan inte låta bli att bli ledsen. Det var fint skrivet bella! han verkar ha haft ett riktigt bra hästliv din lilla ponny =)

2011-09-14 @ 21:10:19
URL: http://austri.bloggplatsen.se/
Postat av: Maria

Å Bella, vad fint, jag sitter här och snyftar nu. Stor kram till och till Tage, som har haft ett fantastiskt liv tillsammans med dig. <3

2011-09-17 @ 11:51:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0