30 Mars

Igår gick Jovi, jag och hundarna på en skogspromenad. Det var mysigt, länge sen vi bara var ute och prommenerade. Tränade på att stå still fast jag är en bit bort och sysslar med annat, det har han lite svårt för. Det är ju väldigt praktiskt när man har två hundar med sig ut, som kanske behöver assistans eller nåt. Funderade på att ge Jovi ett hand-tecken för stå still, som att lägga i handbromsen. Provade med att lägga handen och lätt trycka till med fingrarna i pannan, precis i virveln, inte alls så det skulle vara obehaglingt utan bara tydligt. Så det inte går att förväxla med en vanlig klapp eller gos.
Jag gjorde såhär; Vi gick på stigen, jag först, han efter. Jag sa "prrr" och stannade, han stannar. Jag vände mig mot honom, och gjorde tecknet i pannan utan att säga något. backade två steg och stod still och väntade. Försökte vänta så länge som möjligt innan han skulle hinna göra fel, dvs ta ett steg fram. När jag var nöjd sa jag "Jovi kom", och höll ut handen (han har min handflata som target vid inkallning) när han kom fram fick han morot, inte alla gånger mot slutet, att komma till mig är även det en belöning i Jovis ögon.  Visst lyckades vi inte alla gånger, men så är det ju. Han har svårt att stå still om jag inte står brevid, han vill helst sitta i mitt knä.. hihi, nä men nästan.
Är inte heller helt på det klara med om jag skulle tillåta honom att röra huvudet, eller om det är fötterna som är det viktiga. Men jag tror det, fötterna ska vara frysta vid marken, sen får han röra huvudet om han vill.
Min fina häst! <B

Kommentarer
Postat av: Maria&Oskar

Vad duktig du är! Ett förslag för stå-stillövningen: Gå tillbaka till honom och belöna i stället för att låta honom komma till dig och hämta belöningen. Då får han bättre stadga. Sen när han kan det kan du variera mellan att gå tillbaka och låta honom komma :)

2011-04-02 @ 18:32:49
URL: http://www.guldhunden.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0