Söker medryttare

Jag ska göra ett försök att hitta en medryttare till Jovi. Jag känner att det skulle vara nyttigt med ett par extra ögon och någon att bolla med gällande Jovis utveckling och utbildning. Åsa har inte tid längre då hon pluggar som en tok, så jag letar helt enkelt en ny Åsa! =)



Det jag söker är en person som är lugn, trygg och som gärna är påläst om positiv förstärkning och djurs beteende. Om jag får ett problembeteende så är mitt mål att lösa det genom hitta orsaken till problemet istället för att "behandla" själva symptomen. 

En liknelse: Har jag ont i huvudet så försöker jag hitta orsaken - och förändra det som gjort att jag fick ont i huvudet, kanske är det stress, då får jag fundera på hur jag ska minska stressen så jag slipper ha ont i huvudet. Jag tar alltså inte en huvudvärkstablett och nöjer mig med att symptomen inte är kvar, själva problemet är ju inte löst!

Jovi är en häst med mycket egen vilja, han är alltid snäll men förstår inte alla gånger att han är stor och människan är liten. Han vill alltid göra sitt bästa för att förstå vad som förväntas av honom.
 

Vår huvudgren är dressyr, jag är inte ute efter att tävla utan snarare mer i "uppvisningssyfte". Dock tycker jag att det är viktigt att unghästar utbildas inom alla grenar och får ett varierat spektra av arbetsområden för att upprätthålla arbetslusten och ge miljöträning. Således varieras träningen med uteritter, promenader för hand, frihetsdressyr, trickträning, klickerträning, hoppning, uppsutten dressyr, longering, tömkörning  och i framtiden även körning.





I dressyren har vi kommit så pass långt att Jovi kan skritt, trav och galopp. Vi har börjat med sidvärdsrörelser men fokuserar nu på att hitta takt och att han spårar med stöd på bettet i båda varven. Mycket övergångar och varierad träning även där.




Jag ser gärna att den som vill hjälpa till med Jovi ägnar den första tiden åt arbete från marken för att lära känna varandra. Promenader för hand i skogen och "följa John" på ridbanan är bra aktiviteter utöver mysiga ryktstunder och pyssel i stallet.



Antal dagar i veckan kan variera, men minst en dag per vecka är att önska för att få kontinutet i relationen med Jovi. Kostnad för att hjälpa mig med min häst kan diskuteras, jag gör en överslagsräkning vad han kostar per dag. Min önskan är att medryttaren ska känna ansvar och delaktighet i Jovis välmående och utveckling. Jovi är kring 162 cm hög och du bör inte väga mer än 75 kg.

Jovi står i ett stall i Ådran, Haninge/Lissma. Det finns buss men det går väldigt sällan så jag tror att det är ett måste med bil.

Välkommen att höra av dig till [email protected] 0736484088

Kommentarer
Postat av: Ida

Fina bilder :)

2012-07-12 @ 18:31:39
URL: http://ipeterson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0