23 juni

Nästan en månads vila och bete har det blivit för Jovi. En liten löshoppning förra helgen då Åsa var med, annars har han vilat helt från allt arbete. Men nu är det slut med det! Tänkte sätta igång honom nu och eventuellt rida ett pass under midsommarhelgen.
Vi har lyckats komma över flugspraysproblemet genom att Jovi står med huvudet i krubban, där det finns havre, samtidigt som jag håller honom i grimma och grimskaft. Sen sprayar jag medan han står där och äter. Efter tre sprayningar på det här sättet så fick han idag bli sprayad ute på skötplatsen och han stod nästan helt still! Yey!
Idag fick även Jovi röra på fläsket på banan, med frihetsdressyr och lösspring. Vi övade sidvärdsrörelser från marken. Det går jättebra att göra bogen in åt höger varv, men det är mycket svårare åt vänster. Beror nog delvis på mig och min fumlighet snarare än att Jovi är oliksidig. Vi utför rörelsen med Jovi helt lös, jag går framför honom, men jag går baklänges. Jag håller ut handen med ett spö som jag lägger på Jovis ena sida, han går mot trycket och flyttar ut bakdelen, jag lättar på spöt men det ligger kvar och "fiskar upp" bakdelen när han tapapr den. Den andra handen håller jag godis som visar vart huvudet ska vara.
Hade mobilkameran, men lite bilder från lösspringet blev det!
Jovis numera normalbygda rygg!
Och Jovis vackra framdel.. =)
tillbaka i hagen så måste man slicka lite på saltstenen
..så man blir aldeles törstig
Jovis och flockens nya hage

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0