16 Maj

Igår fick Jovi vila helt från all träning. Vi hade kört hinderbanan två dagar på raken med kanonresultat, så han förtjänade en vilodag i hagen. Jag var bara ute och pussade lite på honom, mockade och la in kvällsmat.
När vi, jag och mamma, skulle hämta honom i hagen idag så såg han lite stel ut i höger bak och ett tag var jag orolig att han var halt. Men han var inte varm eller svullen och när jag ledde honom så gick han rent. Kanske har han sträckt till sig under lek med de andra hästarna. Jag hoppas att det var en synvilla, han var pigg och glad som vanligt och verkade inte ha ont när jag klämde och kände. Men vi tog det ganska lugnt idag för säkerhets skull. Jag hade planerat att klicka in honom idag med klickern, och hade tänkt att göra det i boxen. Så det var vad vi gjorde först.
Han fick ha på sig repgrimman, som är det huvudlag han haft på sig under all träning, jag tänkte att han skulle associera den med träning och lättare kunna förstå vad som förväntas av honom efter hand.
Ett kort pass, tio godisbitar som han fick i krubban en åt gången. I samma ögonblick som han tog godisen i munnen fick han ett klick. Han förstod snabbt att det var min hand som la dit godisen så han försökte tigga. Men jag ignorerade och efter bara ett par repetitioner så förstod han att det var när han tittade i krubban som godis+klick kom! Jag ville inte köra för mycket med honom, så vi nöjde oss där. Får se om jag kör ett pass till imorgon.
Efter det så gick vi bara en liten promenad på ca 100 meter och lät honom mumsa gräs ut med vägen. Han hade på sig repgrimman, ett schabrak och longerjord. Han var jätteduktig när jag satte på och tog av det, inga problem! Jag spände dock inte jorden så hårt.
Mamma tog lite bilder.

Kommentarer
Postat av: Nina

Vad spännande med klickträningen, roligt att han verkar fatta galoppen på en gång :-) Vilka fina bilder på dig och Jovial!

2010-05-17 @ 17:11:49
Postat av: HannaH

Fina killen!

2010-05-17 @ 19:39:19
Postat av: Helene

Så mysigt ni ser ut att ha det. Promenader gillar han och saftgt gott gräs, mums.

2010-05-17 @ 20:06:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0